Under större delen av föregående vecka spelades Dynama bland studerande på kursen Strategisk Marknadsföringsledning. Vad är då Dynamaspelet? ”I ett företagsspel deltar i regel ett antal lag eller grupper. Dessa representerar ledningsgrupper i simulerade företag. Företagen konkurrerar med varandra på en simulerad marknad. Ett spel spelas vanligen över ett visst antal tidsperioder. För varje tidsperiod (=beslutsomgång) fattar varje ledningsgrupp ett antal resursallokerande och efterfrågereglerande beslut. Besluten påverkar via en modell det simulerade marknadsskeendet och via detta alla efterkommande beslut, eftersom besluten i varje ny omgång bygger på nya uppdaterade bedömningar av marknadsskeendet. Det här leder till ett dynamiskt och för varje spel unikt händelseförlopp. ” (Lerviks & Mickelsson Dynama Online 2014:1) Spelet handlar alltså om att driva företag och fatta strategiska och taktiska beslut.
Det var en hektisk vecka med upp- och nedgångar samt med- och motgångar. Rykten florerade bland företagen och det hördes tuffa strategisnack i korridoren. Nu är det trots allt över för denna gång. Förhoppningsvis fick speldeltagarna en inblick i vad som påverkar marknaden, hur viktigt det är att tänka strategiskt, betydelsen av att veta vad konkurrenterna sysslar med och förmågan att tilltala konsumenter med företagets produkter.
Det går upp och det går ner, men vad är det som styr kurvorna?
För en del företag gick det bättre, för en del inte lika bra, som det är på den riktiga marknaden utanför Hankens väggar.
I höstens upplaga av Dynamaspelet var det fem företag som konkurrerade på den simulerade marknaden. Statistiken för årets spel finns ännu på anslagstavlan en stund till för de som är intresserade av att veta hur det gick för årets företag. Företagen i spelet producerade bl.a. kylskåp, kaffekokare och gräsklippare. SmartFRIDGE var ett av företagen på Dynamamarknaden. SmartFRIDGE är ett företag som ”säljer högteknologiska kylskåp för den miljömedvetna och prestationsinriktade kunden.” Nedan får ni läsa vad Emma Backlund från företaget SmartFridge tyckte om att spela Dynama.
Mitt namn är Emma och jag studerar fjärde året här på Hanken. För nån vecka sen fick jag och mitt team i det påhittade företaget smartFRIDGE spela företagsspelet Dynama med resten av företagen i vår klass. Ibland var vi förvirrade och förtvivlade, ibland tog man mentala glädjeskutt, men vi var alltid lika ivriga att fatta nästa beslut. Spelet har en förmåga att dra in en i en dynamabubbla, så när Annika sedan säger att det här blir sista perioden ni spelar vill man bara säga ”Bara en liiitin stond till!”
Innan vi började spela hade jag inga större förväntningar. Mest tänkte jag nog att det här blir en lång vecka, för i schemat stod det kl 9 -16 måndag till torsdag. Men när torsdagen kom hade veckan gått supersnabbt och helst hade man nog spelat lite till för att få minusstrecket att försvinna. Vilket jag är säker på att vi hade klarat av på några år :).
Första dagen vi spelade var det nog magkänslan som styrde besluten för min del. Det var nog någon annan i gruppen som satt och räknade och gjorde smarta beslut. Men innan vi spelade sista året hade nog jag också börjat se mera på siffrorna och sluta att bara lita på magen. Fast en bra magkänsla kombinerat med bra beräkningar är nog inte heller så dåligt. Slutligen vill jag bara säga att om du får en chans att spela dynama, ta den chansen! Alla lär sig helt säkert nånting. Själv hoppar jag utan tvekan med på dynamatåget igen om jag kan.
Saker jag lärde mig av att spela Dynama:
– Lär dig alltid spelreglerna så du vet vad som gäller
– Titta på siffror och marknadsundersökningar –> läs och fundera!
– Hitta kompetenta och kompatibla människor att samarbeta med
– Det är viktigt att ha roligt också!
/Emma Backlund
Jag hoppas att alla som spelade i höstens upplaga ansåg att de lärde sig något! Ni som inte spelade i denna omgång får en ny chans nästa höst om ni går kursen Strategisk Marknadsföringsledning.