Studerande Ida Strandberg om företagsspelet Dynama!

Hej Ida, vem är du och vilken kurs har du gått?

Mitt namn är Ida Strandberg och jag studerar sista året på magistersprogrammet strategisk marknadsföringsledning. Den här perioden har jag gått kursen Strategisk Marknadsföringsledning (23041). Till kursen hör marknadsföringsspelet Dynama. Spelet är framtaget för att man ska lära sig strategisk marknadsföring samt traditionella marknadsföringsaktiviteter som till exempel produktens livscykel, marknadens fluktuation och segmentering.

Företagsspelet Dynama:

Vi fick bilda företag och skapa en affärsidé samt produkt som vi sedan skulle sälja på Dynama-marknaden. Vårt företag hette Café Combiné och sålde espressomaskiner med en fransk lyxig touch. De övriga företagen var; Coolbox med smartkylskåp, Ecomicro med miljövänliga micron, Coconut som sålde mixers och Coffe Kings som också de hade kaffemaskiner. Lite hade man hört av andra studeranden om Dynama men det var ändå svårt att veta hur det hela skulle gå till. De var först efter dag ett som man började förstå vad spelet riktigt gick ut på. Så här i efterhand kan jag säga att det viktigaste i spelet är att ha kolla på marknaden i sin helhet, konkurrenterna och segmentens penetrationsgrader. De är också bra att förstå företagets ekonomiska situation och produkternas livscyklar.

bild 1Det gäller att hålla koll på anslagstavlan…

Hur såg er Dynama vecka ut?

Vår VD Nina, kom in varje morgon på ”kontoret” och ritade upp kommande låg-, medel- och högperioder på whiteboarden. Sedan satte vi igång och planera nästa strategiska beslut. Vårt företag hade en segmentorienterad strategi, vilket jag var väldigt noga med som CRM, eftersom de var min uppgift att ha koll på efterfrågan och penetrationsgraderna i segmenten. De blev vilda diskussioner med VD:n Nina, om vad som var viktigare: prissättingen av produkterna eller sälj-möjligheten i segmenten. Vi investerade mycket i produktionsanläggningar, till och med för mycket vilket ledde till att vi förlorade ackumulerade vinstmedel i slutet. Det var mycket spänning i luften under veckan och alla företgen var taggade för att vinna men två företag hade lite bättre strategier och drog ifrån i mitten av spelet. Det kunde ha gått bättre för vårt företag eftersom våra produkter sålde väldigt bra. Vi borde ha hållit huvudet kallt och slutat investera i produktionsanläggningar och satsat på att sälja slut de vi hade i lager. Vi hade också lånat för mycket, så våra långfristiga skulder var högst av alla företags i slutet av spelet…hups! Man kan ju inte ha koll på allt. Det är väl bra med lån, tänkte vi! Vi slutade i alla fall som mycket god trea, vilket vi supernöjda med!

Dynama-veckan var lärorik och roligt eftersom vi hittade en så bra gruppdynamik i vår grupp, där alla hade någon speciell uppgift. Vår ekonomichef Mio, var en verklig tillgång i ledningsgruppen med miniräknaren i högsta hugg hade hon koll på alla siffror. Sedan hade vi marknadsföringsmanagern Alex, som skötte allt knåpande med Dynama-blanketterna och en stor del av reklamannonserna i Dynama-bladet. Vi var motiverade och tog spelet på allvar så jag tror vi alla lärde oss mycket om marknadsföringsstrategier men också en del om vanlig företagsekonomi. Jag tyckte att spelet var jättebra eftersom det krävde en förmåga att använda teoretisk kunskap i ett praktiskt sammanhang.

bild 2

Tips till studerande som har Dynama spelet framför sig?

–         Choose your dream team

–         Läs Dynama-manualen pärm till pärm- I mean it!

–         Repetera lite resultat- och balansräkning

–         Ha stenkoll på vad som händer på Dynama- marknaden

–         Tänk långsiktig MF-strategi

–         Play hard, work hard!

 

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather